Fotovlak par excellence!

9.5.2023 Vejprty

Připravuje-li 1 rok dopředu fotoakci parta profesionálů vedená Remo Lexim z Bavorska, skýtá každý podobný projekt dopředu vysokou kvalitu provedení akce, stejně tak vyladění všeho do posledního detailu. Zajímavá výzva byla v létě roku 2022 svěřena do rukou KŽC, jež čekal nesnadný úkol: přetavit přání objednatele do provozní reality. No a vyjde-li nakonec i počasí, což se 22.dubna 2023 v Krušných horách opravdu stalo, je výslednicí perfektní retroakce hodná objednatelů – profesionálů. KŽC se realizační stránky věci zhostil se vší vervou; důstojně a obchodně i provozně spolehlivě zajistil vše potřebné a vymyslel to. Vždyť komunikace o projektu probíhala v posledním půlroce de facto týden co týden!

Idea nákladních fotovlaků není nic neběžného, avšak tento koncept se přeci jenom v něčem odlišoval. KŽC svoji závěskovou 751.033 vybavenou PG 500 během roku 2022 opravoval o vícepráce, které předchozí vlastník nemohl udělat, stejně tak došlo na děravou střechu a korodující skříň často jen zakytovanou a naštětkovanou barvou a tak padlo rozhodnutí, že se lokomotiva uvede nakonec do nějakého slušivého retronátěru odpovídajícímu 80.-90.tým létům 20.století a dostane nový lak. Tento záměr KŽC od počátku komunikoval s objednatelem, a tak výsledný efekt, tj. lak se uvedl do podoby, kdy mašina ještě není ologovaná značkou KŽC, aby mohla plnit funkci „jako ČSD stroje“. Technologii i objednávku laku a jeho finální podoby KŽC zadal tak, aby vyhověl náročnému objednateli a teprve po jeho krušnohorské akci lokomotiva dostane loga KŽC, čímž se zajistilo, že nic se nesloupávalo a nepřelepovalo a naopak se teprve dolepí a lokomotiva na vejprtskou akci byla tzv. čistá. Však ty fotky a záběry stojí za to!

Objednatel pečlivě vybral vozy a KŽC o tyto požádal poddodavatele – ČD Cargo a Vápenku Čertovy schody. Sehnat dnes nákladní vozy vhodné k řazení do retrovlaků není vůbec jednoduché: nesmějí být v korporátním designu a nesmí být posprejované. Splnění těchto dvou podmínek, jak se ukázalo, není vůbec snadným úkolem. Díky podpoře a pochopení „carga“ i „vápenky“ se to podařilo.

Zvláštní vlak vyrazil v pátek 21.4. z Prahy Libně, kde od ČD Carga vzal vybrané vozy a jel do Berouna, kde dobral „cibule z vápenky“ a jel přes Rakovník do Chomutova, kde provozní pracoviště ČD Cargo Most připravilo další nákladní vozy a dle přání objednatele došlo k sestavení soupravy. Vlakotvorba chvíli něco zabrala a tak se na chvilku chomutovská stanice stala dějištěm vlakotvorby nákladního vlaku do Vejprt. Až se podařilo, dojel vlak do Vejprt, kde nocoval. Noční focení a noční záběry patří k neméně působivým scénám celého konceptu akce. V sobotu 22.4. probíhaly jízdy na vejprtské trati. Vše přesně sladěné se slunečním svitem tak, aby vždy čelo mašiny bylo správně nasvícené. Neuvěřitelná titěrná práce při přípravě projektu a vlastního jízdního řádu, kterou jsme všichni zúčastnění obdivovali, došla k dokonalosti osvědčující ryzost myšlenky i vlastního provedení až na místě samém! Zajímavé foto setkání (plánované) s Hurvínky a s vozidly křímovského železničního spolku podtrhlo dobovou atmosféru kdysi hlavní stanice na trati, odkud jezdily vlaky do Reitzenheinu. Neděle patřila k odklízení náležitostí a k navrácení vozidel jejich vlastníkům. Nákladní vlak KŽC v čele s 751.033 vyrazil z Chomutova do Lužné a přes Hostivice a Rudnou dojel do Berouna, kde odstavil „rajky“ a následně do Prahy Libně dovezl cargácké nákladní vozy.

Úžasné počasí podtrhlo úžasný koncept akce a ta dala vyniknout úžasné nové lokomotivě na českých kolejích, která přinese nejednomu železničnímu fanouškovi dostatek radosti.

Foto: Jiří Rubín