Nejkrásnější nádraží ČR 2012

25.10.2012 Praha

V letošním roce se koná již 6. ročník soutěže o titul Nejkrásnější nádraží České republiky. Smyslem soutěže je zlepšit celkový stav nádražních budov. Soutěž motivuje obce, města a zaměstnance vlastnických a správních institucí, aby nesly odpovědnost za svěřené majetky. Letos bylo navrženo 38 krásných nádražních budov

Z navržených kandidátů do finále postoupilo těchto 10 nádraží:

Bělá nad Radbuzou

Tradiční normalizovaná lokálková budova vzoru 16/H určená pro uzly a významnější města prošla v minulých měsících rozsáhlou opravou. Bělá ležící na trati 184 Domažlice – Tachov je sídlem dirigujícího dispečera SŽDC a také provozního pracoviště DKV neboli depa. Zaměstnanci ČD se o prostory nádraží z roku 1910 pečlivě starají, nádraží je vždy čisté a s rozkvetlými květinami. Navrhuje: Marcela Bartoníčková

Česká Třebová

Komplex nového dopravního terminálu splňuje všechny podmínky pohodlného cestování. V přednádraží je instalovaná moderní nadčasová socha Jana Pernera od sochaře Jaromíra Garguláka a další díla. Vlastní výpravní budovu, jednu z mála u nás v kubistickém slohu, která pochází ze 30. let minulého století, výtvarně doplňují fresky od výtvarníka Stanislava Víši. Před časem tu proběhly úpravy vnitřních prostor, stánků, byla zřízena pohyblivé schodiště a opravena nástupiště. „Přestože se jedná o rekonstrukci staré budovy z minulého století, nádraží se svým moderním pojetím přibližuje ostatním nádražím v západní Evropě. Nádraží v České Třebové považuji za nejkrásnější co do výzdoby, funkčnosti i účelnosti,“ píše navrhující Josef Jirsa.

Jindřichův Hradec

Budova podle vzoru c. k. rakouských státních drah z roku 1887 má zachován typický vzhled nádraží Českomoravské transverzální dráhy v červenobílých-barvách. Objekt prošel nedávno opravou, mimo jiné tu byla otevřena i bezbariérová WC. Spoluuživatelem objektu, který zdobí množství květin, jsou i Jindřichohradecké místní dráhy. Nádraží působí příjemně svým věrohodným historickým vzhledem i upraveným okolím. Ve finále soutěže je Jindřichův Hradec už podruhé. Navrhuje: Ladislav Strouhal.

Luhačovice

Nádražní budova, jež je vstupní branou do největších moravských lázní, prošla v roce 2008 důkladnou rekonstrukcí, při které byla zateplena fasáda, vyměněna okna podle původní dokumentace a také střešní krytina a rozvody topení a vody. Také čekárna pro cestující doznala velkých změn. Tmavý a nehostinný prostor byl zútulněn, nově vybaven a zpříjemňuje cestujícím čekání na odbavení i na odjezd vlaku. Před vstupem do budovy byl na místě starého postaven nový dřevěný přístřešek. Na fasádě byly obnoveny ornamenty s folklórními motivy. Květinové mísy a truhlíky najdeme na peróně, v oknech budovy i pod přístřeškem. Velký podíl na krásném vzhledu nádraží mají zdejší zaměstnankyně KCOD Zlín. Navrhuje: Lukáš Hýsek.

Mariánské Lázně

Nádraží Mariánské Lázně se 16. 8. 1904 stalo svědkem historického setkání císaře Františka Josefa I. s anglickým králem Edvardem. Rozměrná nádražní budova v tomto západočeském lázeňském městě pocházející z roku 1871 a zásadně rozšířená kolem roku 1903 se v letech 2008 až 2009 dočkala rekonstrukce. Provedena byla podle projektu architektů Patrika Kotase a Martina Smrže, investorem byla společnost Grandi Stazioni Česká republika. Jedinečné dílo získalo ocenění v soutěžích architektů. Obnova výrazu objektu respektovala dohledanou archivní dokumentaci. Některé prvky jako třeba markýzy byly doplněny kontrastními novotvary. Město se následně rozhodlo revitalizovat celý přednádražní prostor významného přestupního uzlu. Navrhují: Julie Vilkošová, Jiřina Hoppová

Mnichovice

Ještě před dvěma lety vandaly poničená a posprejovaná zastávka z roku 1871 se po jednáních s představiteli SŽDC a ČD proměnila v příjemné místo. Byla opravena fasáda, rekonstruovány toalety, uzavřené zhruba 20 let. Město zakoupilo přebalovací pult pro miminka. KCOD ČD, jež se postaralo o výměnu zničeného výdejního okénka v osobní pokladně, tu zaměstnává pokladní, které se starají o úklid toalet a každý den také pečují o stovky květin, které osobně vysázely. Děti ze základní školy vyzdobily fasádu budovy a podchod obrázky na motivy Josefa Lady. Mnichovičtí by chtěli u zastávky ještě vybudovat parkoviště Park+Ride a pracují s nadšenci na zřízení stálé expozice o historii železniční zastávky v Mnichovicích a této trati. Navrhuje: Petra Pecková, místostarostka města.

Nemilkov

Jedna z mnoha zachovalých normalizovaných budov postavených c. k. rakouskými státními drahami coby typ 16a/H. Kontrast červené omítky či někde režných cihel, hrázdění a bílých doplňků je typický pro řadu stanic na tzv. Českomoravské transverzální dráze. Upravené, záplavou květin zdobené budovy většinou z roku 1888 mají i jinde na trati číslo Klatovy – Domažlice. „Cestuji často, takže mohu srovnávat. To, co jsem ale spatřila na nemilkovském nádraží, mi zcela vyrazilo dech,“ píše navrhující Mgr. Marie Čcheidzeová

Opava východ

Velmi rozsáhlá budova na odbočce někdejší Severní dráhy císaře Ferdinanda dle návrhu architekta Ernesta Ehrenhause patří k nejstarším u nás. Byla dostavěna už 15. 6. 1851 v pozdně klasicistním slohu podle. Nedávno byla nákladně zrekonstruována. Navenek si sice zachovala svůj původní ráz poklidných časů konce 19. století a v původním duchu byly zrestaurovány i unikátní nástropní malby nádražní haly. Přibylo plně digitalizované informační centrum, automatické i klasické pokladny, moderně vybavená restaurace a prodejny. Nádraží získalo moderní nástupiště propojená podchodem, který významně zlepšil dostupnost nádraží a propojil město ve směru na Těšínskou ulici. Bezbariérový přístup je řešen pomocí výtahu. Před nádražím byl vytvořen nový nástupní terminál pro přestup na městskou i příměstskou autobusovou dopravu. „Nádraží Opava-východ si přes všechnu modernizaci zachovalo půvab a šarm, který mu vtiskli jeho stavitelé před mnoha lety,“ uvádí navrhující Ing. Dagmar Kůrečková z odboru kanceláře primátora Magistrátu města Opavy.

Šumperk

Šumperské nádraží bylo otevřeno roku 1871 se zahájením provozu na trati Zábřeh - Šumperk – Sobotín, avšak současná honosná novobarokní budova pochází z roku 1900. Zvláštní je mimo jiné tím, že před Vánocemi roku 1919 se zde sehrálo vůbec první české divadelní představení v Šumperku. V roce 2008 prošla budova kompletní rekonstrukcí, jež zcela proměnila vestibul a další prostory z popelky v princeznu a to s citem pro zachování dobového rázu. Obnoveny byly i ojedinělé nástropní malby. Krása budovy byla zdůrazněna i tím, že před časem byla v protilehlé ulici odstraněna stínící alej přerostlých stromů. V letošním roce byla navíc upravena zanedbaná plocha před budovou nádraží, byla oživena květinami, lavičkami, ostrůvky a přibyla i zastávka MHD. Navrhují: Kamil Navrátil, Stanislav Juga, Emilie Strouhalová.

Telč

Stejný typ budovy jako v Nemilkově byl dokončen roku 1898. Nádraží tvořící pomyslnou bránu do města, které je na seznamu UNESCO a kam ročně míří 400 tisíc návštěvníků, prošlo v roce 2009 a 2010 rozsáhlou rekonstrukcí. Výpravní budově, která ukrývá nyní zázemí jak pro vlakovou, tak i autobusovou dopravu, se podařilo navrátit její historický vzhled. Cestující tu najdou půjčovnu a úschovnu kol, veřejný internet, kvalitní informační servis doplňují světelné tabule s odjezdy vlaků a autobusů. Město tu zřizuje také dětský koutek. Podařilo se provést i revitalizaci přednádražního prostoru s více než 20 novými parkovacími místy a zřídit zde krásné nové autobusové nádraží. Příchod k vlakům a sociální zázemí pro cestujících jsou bezbariériové. „Myslíme si, že naše nádraží je nyní plné života, je moderní, příjemné a vlídné k cestujícím – prostě krásné,“ míní navrhující Vladimír Švec, DiS., vedoucí odboru rozvoje a územního plánování města.

Způsob hlasování

A jak podpořit svého favorita? Hlasovat můžete až do 11. 11. 2012. Buď na webových stránkách www.nejnadrazi.cz nebo můžete zaslat SMS na číslo 736 300 202 ve tvaru NADRAZI JMENO STANICE za cenu běžné SMS, případně můžete vyplnit hlasovací archy, které jsou ke stažení na výše uvedeném webu a ty zaslat poštou na adresu Asociace Entente Florale CZ – Souznění, o.s., V pevnosti 159/5b, 128 00 Praha 2.

Deset vylosovaných hlasujících čekají vstupenky do Království železnic v Praze na Smíchově a jízdenky na historické vlaky - motoráčky KŽC Doprava, s.r.o. Vítězné nádraží bude slavnostně vyhlášeno v Senátu Parlamentu ČR dne 12. 12. 2012.

Foto: 292