Aktualita KŽC
Moje vzpomínka na motorové vozy řad 830 a 83114.1.2012 OstravaVšechny vás zdravím. KŽC v uplynulých letech odkoupil a tím zachránil několik vyřazených motorových vozů řad 830 a 831 (postaru M 262.0 a M 262.1) a taky jeden vůz řady 851 (M 286.1). S nimi provozuje časté nostalgické a výletní vlakové jízdy na objednávku, ale především jedenáct různých projektů, tzv. "Motoráčků", které jezdí na několika tratích pravidelně, podle celostátního JŘ. Pro mě je to jedinečná příležitost si připomenout moje nejoblíbenější železniční vozidla. Hlavně možnost si zavzpomínat na časy minulé, kdy ještě jezdila ve všedním provozu u ČSD, respektive ČD a ZSSK. První akcí, kterou jsme s kamarády navštívili, byla premiérová jízda "Boleslavského Motoráčku", který byl v roce 2011 novinkou v nabídce KŽC. Vlak jel z Lysé nad Labem do Mělníka, pak po lokálce přes Mšeno (nedaleko hradu Kokořín) a Skalsko do Mladé Boleslavi. Odtud přes Dolní Bousov, Sobotku (zámek Humprecht), Mladějov (hrad Trosky) a Libuň (Prachovské skály - Český Ráj) do cílové stanice Jičín. Zpáteční cesta pak byla kratší, z Mladé Boleslavi jel vlak přes Dobrovici (tam pracoval jako výpravčí spisovatel Bohumil Hrabal) a přes Nymburk. Premiérová souprava "Boleslavského Motoráčku" dne 23.4.2011 byla k naší velké radosti mimořádně zdvojená, v čele jela ex-klatovská 831.117, za ní barový vůz "Bixovna", pak obyčejný Bix a na postrku ex-krnovská 830.056. Samozřejmě jsem nejvíc vzpomínal na 831.117, kterou si moc dobře pamatuju z klatovských lokálek z let 2000-2010. Viz fotografie ve starém nátěru (ten měla do roku 2003). Pro úplnost, 831.117 ve službách ČD dojezdila v červnu 2010, kdy byla odstavena pro nadbytečnost a následně prodána KŽC. KŽC vůz opatřil polomáčeným retronátěrem z osmdesátých let s úzkými oranžovými proužky a přeznačil na staré Kryšpínovo M 262.1117 (touto metodikou se hnací vozidla značila do roku 1988). V květnu 2011 jsem poprvé pod hlavičkou KŽC fotil další ex-klatovský motorový vůz 831.183. Na stoosmdesáttrojku mám taky pěkné vzpomínky. 28.května 2000 to byl můj vůbec první klatovský motorák, který jsem během dovolené v Železné Rudě "ulovil". Co si pamatuji, 831.183 celkem třikrát "utekla hrobníkovi z lopaty". Při první velké vlně rušení nadbytečných 831 v Klatovech v roce 2005 byla mezi rušenými stroji, ale z důvodu náhlého nedostatku hnacích vozidel ji jako jedinou opravili a vrátili zpátky do provozu. V prosinci 2007 opustila Klatovy a společně s 831.136 byla předána na výpomoc do Šumperka. Šumperk některé klatovské motoráky rušil a rozebíral na náhradní díly. U obou strojů to při vstupních prohlídkách hrozilo, ale 183 nakonec se štěstím "prošla". Naopak 831.136 už bohužel nikdy nevyjela. V Šumperku vydržela 831.183 jezdit až do konce roku 2010. V červnu toho roku jí parta nadšenců z depa dokonce obnovila polomáčený nátěr, nakonec i se žlutými proužky na čelech. Rázem se tak stala nejkrásnějším motorovým vozem u ČD. Smutné a zásadní datum pro celou řadu 831 byl 11. prosinec 2010. Po 62 letech provozu (!) bylo u Českých drah turnusové nasazení těchto motorových legend ukončeno. V Šumperku v tu chvíli byly provozní ještě čtyři 831, což jako případná záloha bylo zbytečně moc. Proto se prozatím jeden vůz musel vyřadit a zrušit. Byla vybrána právě 831.183, ač na pohled nejhezčí, po motorické stránce asi nejhorší. Před fyzickou likvidací ji na počátku roku 2011 zachránil zájem KŽC o odkoupení. To se nakonec stalo dne 3.5.2011. Mezitím v Šumperku byly ze dne na den - 6. 4. 2011 zrušeny i zbývající tři, 831.105, 110 a 113. Nepočítaje občasné nostalgické jízdy, tak tím skončil provoz řad 830 a 831 u ČD. 831.183 u KŽC prošla nezbytným historickým přeznačením na Kryšpínovo M 262.1183 a již 7.května se vydala na svou premiérovou třídenní vyjížďku nazvanou Víkend s motoráčkem. Účastníci během těchto tří dnů projeli několik tratí a po cestě navštívili místní hrady, zámky a další zajímavosti. Trasa vedla z Lysé nad Labem přes Všetaty, Mladou Boleslav, Libuň, Lomnici nad Popelkou (ahoj kamaráde!:-), Starou Paku, Martinice, Trutnov, Adršpach, Teplice nad Metují, Broumov, Opočno, Týniště nad Orlicí, Hradec Králové, Smiřice, Hněvčeves, Ostroměř, Chlumec nad Cidlinou, Nymburk a končilo se opět v Lysé nad Labem. Poslední den této akce, 9. 5. jsme se s kamarádem za M 262.1183 rozjeli a počkali jsme si na ni v romantické staničce Smidary. Vlak měl oproti plánu asi hodinu zpoždění, což nám výrazně pomohlo - sluníčko "popošlo" a dobře se nasvítil bok motoráku, který jsem si vyfotil podle svých představ - s mechanickým návěstidlem. Jako malý bonus přikládám foto stavědla ve Smidarech s pákama pro ovládání výhybek a návěstidel. Nejnovějším a řekl bych původně neplánovaným přírůstkem v parku motoráků KŽC se v květnu 2011 stala 831.168. I tento stroj celý svůj život jezdil v Klatovech. Na rozdíl od záložních 831.117 a 183 byl však turnusovým vozem a jezdil dle pravidelných oběhů. Ještě když měl polomáčený nátěr se žlutými proužky, dal se ihned rozpoznat podle tabulek s okřídleným kolem a nápisem DEPO KLATOVY, které měl umístěné na krytech přechodových můstků. Sloužil v Klatovech až do prosince 2010, kdy u něj došlo ke zkratu a zahoření elektroinstalace. V podmínkách ČD tato závada znamenala okamžité odstavení. Naštěstí se otevřel prostor pro KŽC, který vůz odkoupil, opravil, opatřil polomáčeným nátěrem s oranžovými proužky a přeznačil na M 262.1168. Se stošedesátosmičkou v barvách KŽC jsem se setkal jen jednou, a to 16. července, když jela na "Posázavském Motoráčku" Praha - Vrané nad Vltavou - Jílové u Prahy - Čerčany - Kácov. Bohužel 16. červenec byl dnem, od kdy byl "Posázavský Motoráček" téměř o dvě hodiny plánovaně uspíšen. Já to zjistil pozdě a tak jsem místo dvou hodin času a perfektního fleku u Pecerad vlak tak tak stihl nouzově vyfotit v lese u Čerčan, kde alespoň byl násvit. A tak mi 831.168 zůstává jako rest do letošního roku. V srpnu jsem se vypravil za dalšími nostalgickými vlaky KŽC a sice jsem fotil "Polabský Motoráček" a "Podlipanský Motoráček", které oba jezdily na tratích Lysá nad Labem - Poděbrady - Kolín - Pečky - Kouřim - Zásmuky - Bečváry. Bylo mi doporučeno fotomísto na lokálce Pečky - Kouřim mezi zastávkama Chroustov a Vrbčany, kde oba motoráčky projížděly "proti sobě" a daly se vyfotografovat v rozmezí jedné hodiny. Jako první jel "Podlipanský Motoráček" - motorový vůz 831.183. Ten jsem vyfotil pozadu. Pak jsem čekal na "Polabský Motoráček", na který ten den vyjel mimořádně velký "krokodýl" 851.008. Krokodýl 851.008 je jediným svého druhu ve vlastnictví KŽC. Konkrétně tento vůz celý svůj život jezdil na Slovensku pod depem Zvolen. Ještě v roce 2003 jsem ho zachytil v pravidelném provozu na osobním vlaku na trati Vrútky - Horná Štubňa - Zvolen. Vůz 851.008 byl na Slovensku zrušen v srpnu 2006 a ještě v tomtéž roce jej odkoupil KŽC. Po zprovoznění byl u KŽC přeznačen na staré M 286.1008. Protože se jedná o vozidlo s velkou spotřebou paliva a také relativně dost poruchové, tvoří zálohu a vyjíždí v případě potřeby, když není k dispozici některá z M 262 (830, 831). Tak se také jednou stalo v případě "Polabského Motoráčku", kdy bylo více dvaašedesátek porouchaných. Nakonec během cesty postihla menší závada i krokodýla, když jsem ho fotil, měl zpoždění asi 40 min. Ještě jednou jsem se s krokodýlem 851.008 setkal na začátku září, kdy jel na "Posázavském Motoráčku". Po pravdě on teda moc nejel, ještě v Praze se pokazil a vlak nakonec odvezla poslední záchrana - nákladní lokotraktor KŽC 740.692. Mělo to krásné dvě hodiny zpoždění :-). Ale souprava to byla nádherná, jako fotograf jsem byl nadšen! Někteří cestující už asi méně... :-) Později jsem zjistil, že krokodýla v obou případech řídil Láďa, to je jeden náš ostravský strojvedoucí, který mi v práci pod okny vozí osobáky do Frenštátu a Valašského Meziříčí. Neuvěřitelné, jak je ten svět malý...! Po dvouhodinovém zdržení na Posázavském Pacifiku jsme se s kolegy autem přesunuli na trať Pečky - Kouřim na "Polabský Motoráček" a "Podlipanský Motoráček". Oba tyto vlaky v úseku Lysá nad Labem - Pečky jely 3. září naposled. Byla tedy poslední šance si nafotit dva motorové vozy, konkrétně to měly být 831.117 a 831.183. Jenže nás mistři z KŽC vypekli, 831.117 nechali celý den odstavenou v Pečkách a všechny vlaky Pečky - Kouřim - Zásmuky - Bečváry odvozila 831.183. Pro cestující to během dne znamenalo dvakrát mimořádný přestup a pro nás zklamání. Ale aspoň jsme si důkladně pofotili 831.183, díky autu i na úseku Bošice - Zásmuky - Bečváry, kde je již několik let osobní doprava ČD zastavena a jezdí tam jen motoráčky KŽC. Posledním projektem KŽC, na který jsem se v roce 2011 vypravil, byl "Pražský Motoráček". Tento pravidelný víkendový výletní vlak jezdí už třetí sezónu z Prahy hl.n. přes Smíchov a Jinonice do Prahy-Zličína. Cestou překonává nádherný úsek v Prokopském údolí s viadukty, které jsou známé jako tzv."Pražský Semmering". U zastávky Žvahov vede trať těsně kolem zajímavých skal, za Žvahovem se pak naskýtá super pohled "z výšky" na celou Prahu. Kdo bydlíte v Praze, určitě doporučuji jako výlet, ať už s motoráčky KŽC nebo jen tak pěšky. Nejraději fotím v okolí Žvahova, kde jsou jednak skály a především je tam velký kamenný viadukt. Polední motoráček KŽC jsem už asi třikrát fotil přímo na viaduktu z pilíře. Na téhle fotce je vidět celý viadukt z při pohledu od Žvahova. Žlutá šipka ukazuje místo, kde jsem předtím při focení stál. I když to tak při pohledu na fotku možná nevypadá, pode mnou byla opravdu dost slušná hloubka. Úplně dole pak vede druhá železniční trať Smíchov – Rudná – Nučice – Beroun. Nádherné místo… Když jsem v Prokopském údolí fotil poprvé, jezdila tehdy starobylá 830.056 s nízkou střechou. Z viaduktu jsem se pak přesunul ke známé horolezecké skále, kterou už od brzkého dopoledne zdolávalo několik prvních odvážlivců. Podruhé na "Pražském Motoráčku" jezdila 831.117. To jsem na Žvahově fotil už brzy od rána a odpoledne pak končil v Jinonicích. Teď hlavně doufám, že tady letos někdy narazím na 831.168. Je třeba si počkat, "Pražský Motoráček" vyjede poprvé až 28.4. Zato ale bude jezdit až do konce října. Foto: Petr Zgut
|
|