Na lokálce se jezdí a má budoucnost

3.7.2011 Kamenický Šenov

Na okraji Lužických hor, mezi dvěma městečky, Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem, už lidé zase jezdí nostalgickými motorovými vlaky. Tuto sobotu se na šenovském nádraží sešli občané a představitelé obou měst spolu se soukromým provozovatelem zdejší dráhy a drážní dopravy, aby se účastnili slavnostní symbolické chvíle, která znamená, že na Sklářské lokálce se po mnoha letech opět probouzí pravidelný provoz. Chvíle, která jí historicky přináší něco obrovského a zásadního, co se pořád zdá jako něco nepředstavitelného: Definitivní záchranu.

Byl to slavnostní moment, symbolizující nejen znovuzahájení samotného provozu vlaků, ale především ukončení vleklého procesu plného nejistot, kdy bylo třeba získat dlouhou řadu razítek, osvědčení a povolení k tomu, aby zde vlaky mohly jezdit dlouhodobě a s perspektivami. V momentě, kdy byl na první koleji před nádražní budovou stojící hurvínek po nádražácku pokřtěn hořkým pivem z jednoho malého českého pivovaru, došlo k tomu, že přátelství ke zdejší lokálce vyústilo v čin historického rozměru.

Ten čin znamená, že trať je vykoupena ze státního vlastnictví, je opravena, je úředně posvěcena a je oživena nostalgickým provozem muzejních motoráčků. Nyní již nebude žít jen skomírajícím životem, skládajícím se z občasných jízd, posekání trávy, charitativní výměny pražců a čekáním na konec ranou z milosti. Toto byl na Sklářské lokálce bod nula a nyní tu začíná opravdová budoucnost. Může se konečně začít v klidu a za plného muzejního provozu rozvíjet do krásy.

Sobotní i nedělní oslava se skládala ze zvláštních jízd motoráčku mezi oběma stanicemi. Každý den byly zavedeny tři páry mimořádných osobních vlaků a na trati bylo možné spatřit také vlaky manipulační a lokomotivní. Řidiči aut na přejezdu hlavní silnice I/13 si začali rychle zvykat, že jsou po devatenácti letech opět oživené blikače a že se znovu ozývá jejich něžné cinkání.

Vlaky byly velmi slušně obsazené zájemci především z řad místních občanů včetně dětí. Jsme rádi, že jsou to právě oni, kdo se o dění na lokálce často velice detailně zajímá, protože především jim by měla sloužit a pro ně jsme ji zachránili. Pokud jde o malé děti, ty si své zážitky ponesou do dospělosti a vlastně i my jsme takhle podobně začínali.

Na nádraží v Kamenickém Šenově hrála živá hudba a pivo teklo proudem. Sešlo se asi sto lidí, z nichž převážná většina věnovala celý den ježdění a pobytu na nádraží v příjemné atmosféře dobrých mezilidských vztahů. Ještě před symbolickým křtem se uskutečnily neformální projevy zastupitelů měst včetně obou starostů. Ti vyjádřili poděkování současnému provozovateli za praktické činy, které by do budoucna měly napomoci k oživení turistického ruchu v této části lužického mikroregionu. Vyjádřili také uznání, že něco, co jinde trvá běžně i 15 let, se na Šenovce stihlo za necelé 3 roky.

Jediné, co se nepovedlo, bylo deštivé počasí a studený vzduch s poryvy větru. Nepřízni počasí lidé čelili různě. Velmi vhod přišel zdejší dobře vytopený služební vůz řady Daa-k, stojící na druhé koleji, který chvílemi doslova praskal ve švech. Později se do tohoto víceúčelového vozu přesunul i výčep, a tak vedle pendlujícího hurvínka postupně vytvořil druhé významné centrum, kterému účastníci oslavy věnovali příslušnou pozornost.

Oslava neznamenala jen odpočinek. Již v pátek a ještě i v sobotu brzy ráno a dopoledne pracovní čety pokračovaly v drobných údržbových pracích na trati. Tak tomu bude nyní i nadále. Novým cílem už nemusí být samotná provozuschopnost a tak je možné se o to víc zaměřit na údržbu a její vzhled. Jsme rádi, že se do zvelebování trati a jejího okolí čím dál víc zapojují také občané obou měst, která spojuje. Přejeme lokálce, aby si žila svým klidným životem a přinášela všem co nejvíc radosti.

Foto: 159

 

Aktuality

M 262.0180 a M 152.0535

Katusice hlavní nádraží

Dovolená s motoráčkem skončila

Jako před 50 lety

Pražský motoráček – stálice v nabídce

Lužický motoráček nejezdí

Podlipanský motoráček v provozu

Bixovna na Šenovce

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009