Herold Expres Výtopny Zdice

5.4.2011 Březnice

Je pěkné si uvědomit staletou tradici jarního příletu čapího páru z dalekých krajů na komín Březnického pivovaru. I dnes ale vznikají nové tradice a jednou z těch velmi chvályhodných je pořádání jarních jízd zvláštního motorového vlaku s pojmenováním Herold Expres z Prahy do středočeské Březnice. Ve spolupráci se zdejším pivovarem Herold se organizace nostalgické jízdy ujala opět Výtopna Zdice, která právě v tento den slavnostně zahájila svojí novou muzejní sezónu.

Počasí doslova vyzývalo k výletu. Bylo slunečno, teplo a souprava historického vlaku, přistavená k 1.A nástupišti pražského hlavního nádraží slibovala solidní zážitek. Pro Výtopnu Zdice a firmu SAXI jí připravila společnost KŽC Doprava a její složení bylo relativně neobvyklé: Na čele motorový vůz M 262.1117 a za ním dva vzhledově téměř identické vozy řady Bix - bez postrku.

Již na Smíchovském nádraží došlo k nevšední situaci, když se motoráčková nostalgie potkala s hektorovou, od jiného dopravce. Vzhledem k tomu, že to byly v tu chvíli jediné dva vlaky u perónů, celé to velké nádraží se na pár minut vrátilo nejméně o 40 let zpátky. Nezasvěcení cestující zvyklí na dnešní cityelefanty přemýšleli, jestli se jim to jen zdá nebo ne. Zejména hustá koncentrace tolika původních vozů Balm/Bix na tak omezené ploše byla na dnešní poměry víc než pozoruhodná.

Rovněž příjezd do centra oslav, do Zdic, byl zajímavý, protože se zde v jeden moment sešly hned tři vlaky, které mají každý své velké kouzlo: Kromě soupravy čtyřosých, polomáčených vozů Herold Expresu se na první koleji k odjezdu připravoval také samostatný motorový vůz M 131.1302, opět od KŽC Doprava. Ten si odsloužil denní směnu „v opačném gardu“: Výchozí i cílová stanice Zdice, trasa přes pražské spojky, důvod jízdy soukromá oslava kulatých narozenin. Hurvínek si však musel ještě chvíli na odjezd počkat, protože od Příbrami se právě přiřítil „Stříbrný vítr“ na čele s hodně pěknou, neodhlučněnou lokomotivou 749.121.

V prostorách Zdického depa probíhaly individuální prohlídky vystavených exponátů železniční i silniční techniky, na točně se vyhřívala 117ka, jejíž zánovní lak si zavzpomínal na místo svého zrodu a v celém areálu výtopny probíhala ničim nerušená pohoda, spojená s nabídkou bufetu s točeným pivem, guláškem a dalšími pochutinami rozličného charakteru. To vše doprovázeno živou trampskou muzikou v podání lidové skupiny Třehusk. Komu nestačila točená desítka, mohl vyzkoušet také lahvový Speciál Výtopny Zdice, coby nejen nápojový, ale i sběratelský artikl.

Brzy po poledni se expres vydal ze Zdic dál, směrem na jih, přes Příbram po legendární trati číslo 200 do malebnou krajinou obklopené Březnice. Během cesty proběhlo ještě jedno křižování s budějovickým rychlíkem, tentokrát však již na čele s modernizovaným brejlovcem řady 750.7. Několik zastávek využili fotografové z řad cestujících k pořízení svých snímků. Jedny z těch velmi pěkných se povedly tam, kde se motorový vlak na přejezdech setkával s historickým autobusem Škoda RTO z Výtopny Zdice, který se ze začátku snažil soupravu s dvěma vagóny ve stoupání pronásledovat.

Samotná Březnice přinesla radost nejen přírodním romantikům, ale zejména těm, kdo si potrpí na propojení více kulturně-historických aspektů do jednoho harmonického celku. Zážitky z technické historie se plynule přetransformovávaly do požitku z kultury specificky národního charakteru. Z historie a současnosti vaření oblíbeného zlatavého moku v našich tradičních podmínkách, které dělají naše pivo tím, čím bylo a čím je. Přijetí osazenstva zvláštního vlaku ze strany místních pivovarníků bylo více než vřelé, velmi velkorysé a prohlídka provozu pivovaru mimo pracovní dobu v sobě obsahovala zvláštní, emocionální náboj a pokračující inspiraci spojenou s odhodláním pro setrvání na náročných požadavcích na kvalitu u nás, po česku vařeného piva.

Po celou dobu jarním sluncem nádherné osvícený vlak již na nádraží lákal na cestu zpět a všeobecnou nostalgií omámení cestující vůbec nemuseli ani truchlit, ani strádat, protože dobré, točené Březnické pivo bylo na palubě Expresu dál k dispozici i během jízdy zpět. Motorová souprava vzbuzovala u lidí usazených okolo trati určitý sentiment, protože přesně takovéto vlaky zde po dlouhá léta vídávali na většině osobáků i rychlíků včetně místní speciality – oranžového pruhu na čelech motorových vozů M 262.1. Samotní cestující se z letošní akce pořádané Výtopnou Zdice vraceli domů s nadšením a po dlouhé zimě často i v euforii.

Foto: Vít Mareš, ostatní foto: redakce