Oprava Hektora je ve finále

31.1.2011 Nymburk

Park provozuschopných motorových lokomotiv KŽC bude v nejbližších dnech rozšířen o přírůstek v podobě „velkého hektora“ řady T 458.1 (721). Jedná se dnes již o historickou řadu, která od šedesátých let dodnes věrně sloužila nejen u ČSD/ČD/ZSSK, ale také na mnoha vlečkách či ve výkonech různých stavebních vlaků. Naší lokomotivu T 458.1532 (721.532-0) v roce 2007 odkoupil KŽC od kladenské společnosti KDS a od té doby se podrobuje komplexní opravě vyššího stupně na specializovaném pracovišti DPOV a.s., PSO Nymburk.

Lokomotivy dnešní řady 721 byly vyráběny v ČKD Praha, n. p. a dodávány mezi lety 1962 a 1973 zpočátku hromadně pro ČSD a ke konci již v menších sériích především na export. Koncepčně vycházejí z řady 720, ale oproti ní mají o poznání větší rozvor, délku, výšku, hmotnost a též vyšší maximální rychlost. Větší je i palivová nádrž. Druh a výkon použitého nepřeplňovaného šestiválcového motoru se neliší. Bylo jich vyrobeno nemalé množství, ale převážná část šla ven z republiky - na export do SSSR, i jinam. Jsou čtyřnápravové, se dvěma podvozky, uspořádanými stylem Bo’Bo’, s kyvnými rameny. Vrchní část je kapotová s jedním stanovištěm na konci a částečnými bočními a čelními ochozy.

Jejich charakteristická vlastnost je elektrický přenos výkonu a relativně vyšší nápravový tlak 18 tun. Tím se vymykaly z tehdy prioritně prosazované koncepce lehčích lokomotiv s hydrodynamickým přenosem. Vyznačují se však robustností a spolehlivostí. Tím si postupně v provozu získaly velkou oblibu a z jejich nevýhod se staly výhody. Adhezní schopnosti jsou vynikající a tak se tato, jinak trochu hlučnější lokomotiva hodila nejen na středně těžký posun na velkých nádražích, ale díky své slušné maximální rychlosti 80 km/hod. i k vozbě zejména manipulačních nákladních vlaků. Díky výborným provozním a trakčním vlastnostem se uplatnila nejen u ČSD, ale i na mnoha čs. vlečkách. Jednou z nich byla Nová Huť Ostrava, kde také náš stroj T 458.1532 prakticky po celou dobu svého dosavadního života sloužil.

Lokomotiva T 458.1532 byla vyrobena v roce 1971, nese kulaté výrobní číslo ČKD 8000 a původně pochází z jedné, z tehdy stornovaných exportních zakázek. Jelikož ČSD mely již potřebný stav u této řady naplněn, lokomotiva skončila jako vlečková v podniku NHKG Ostrava. Tento osud nebyl zdaleka ojedinělý, takto se na československých vlečkách tehdy objevilo větší množství „velkých hektorů“ a jejich provozovatelé později v žádném případě nelitovali. Stav našeho stroje se během dlouholetého nasazování v těžkém vlečkovém provozu v ostravských železárnách postupně zhoršoval, chátral, až dospěl do provozní neschopnosti.

Proto si jeho nynější záchrana vyžádala velkou opravu. K dnešnímu dni je tato oprava téměř hotova a vzhledem k tomu, že šlo v podstatě už jen o torzo na kolech, lokomotiva je prakticky nová. Výměně, renovaci či opravě se nevyhnulo mnoho rozhodujících komponentů, především podvozků, trakčních motorů, elektroinstalace, byly doplněny chybějící, či zničené karosářské díly a mnoho dalších. A tak nyní, rovných 40 let poté, co byl vyroben, budeme moci znovuzrozeného hektora opět vídat na různých výkonech, hlavně na nákladních, pracovních, stavebních, ale i zvláštních osobních vlacích - dá se říct kdekoliv, v okolí Prahy i po celé republice.

Lokomotiva obdržela rovněž nový lak v obdobném schématu, v jakém kdysi tato řada opouštěla výrobní závod, tedy s tmavě modrou kapotou a kabinou, s vodorovnými pruhy a typickým velkým V na čele v barvě slonové kosti a střechou a zábradlími v téže barvě. Rám je červený, podvozky a nárazníky černé. Pluhy ze svařených L-profilů jsou lakovány šachovnicově, červenobíle. Dnes se na území Středočeského kraje uskutečnily zkušební jízdy a KŽC, coby majitel stroje tak přivádí do rozšiřujícího se parku české železniční nostalgie dá se říci novou mašinu, která zejména právě v oblasti středních Čech na viditelných výkonech citelně chyběla.

Tato absence se stala motivací k jejímu prolomení a pro záchranu tohoto populárního stroje. A vidět bude nejen ve středních Čechách a v Praze, ale nyní například i na Plzeňsku a na Karlovarsku, kde bude železničním nadšencům přinášet radost již za pár dnů. To až se vydá na svojí první dlouhou, třídenní putovní jízdu přes Plzeň, Stříbro, Tachov, Mariánské Lázně, Bečov nad Teplou, Karlovy Vary, Sokolov, Kraslice, Chomutov, Most, Lovosice a Mělník zpět, aby pak poprvé zamířila za provozním ošetřením a odpočinkem do svého nového domovského depa v Lysé nad Labem.

Jak u ČD/ZSSK, tak i u soukromých vlečkařů tyto nadčasové, bezproblémové a provozně nenáročné stroje nyní většinou dosluhují nebo již dosloužily a tak jsou z důvodu stáří ve velkém vyřazovány a rušeny. Jen několik málo exemplářů, zejména na Slovensku má to štěstí, že je ještě stále nasazováno do výkonů, byť většinou již jen letmo, coby záskok za své mladší kolegyně. K zachování je určeno jen pár jednotlivých, předem vybraných kusů. Tím víc věřme, že náš reprezentant této velmi úspěšné československé lokomotivní řady se už neztratí. Nostalgie je pro něj vysvobození a zde se může dožít mnoha dalších úspěšných let v provozním nasazení.

 

Aktuality

Katusice hlavní nádraží

Dovolená s motoráčkem skončila

Jako před 50 lety

Pražský motoráček – stálice v nabídce

Lužický motoráček nejezdí

Podlipanský motoráček v provozu

Bixovna na Šenovce

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Bezdězák potkal strom

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009