Jarní víkend s motoráčkem máme úspěšně za sebou

30.3.2024 Wroclaw

Předjarní víkend s motoráčkem začal v pátek 15. března 2024 ve 13:23 v žst. Praha-Libeň.

Na pragotronu svítila cílová stanice Potštejn a trasa vedla přes Kolín a Pardubice do Chocně. Tam jsme formou posunu navštívili třetí běžně nepojížděnou kolej osobními vlaky v bývalém choceňském tunelu a odjeli na vlečku sila Běstovice. Po návratu do Chocně motorák pokračoval přes Borohrádek do Týniště nad Orlicí a po úvrati v Potštejně, kam dovezl jednu skupinu na nocleh, se vrátil do Kostelce nad Orlicí. Technická závada na motoráku 810.060 mezi Prahou a Chocní předznamenala činnost strojvedoucího v Kostelci. Z Prahy naproti vyjelo servisní železniční vozidlo (pojízdná dílna) KŽC, které dovezlo potřebné náhradní díly na utěsnění kapajícího převodovkového oleje, kdy musely být utěsněny všechny netěsnosti, jinak by motorák nevydržel 1200 km cesty non-stop. Tuto závadu se podařilo v nočních hodinách mechanikům KŽC utěsnit, a tak mohla v sobotu ráno jízda pokračovat podle plánu. Nicméně nešlo o jedinou závadu, na hlavním táhle mechanismu zadržujícím / propouštějícím vodu na WC došlo k ureznutí a k odpadnutí části mechanismu ovládání, a tak se všechna voda z WC vypustila a vytekla. Tuto závadu jsme ale nebyli s to na místě opravit (svářečské bomby běžně na motoráku žádný dopravce nevozí).

Sobotní program začal poměrně brzy; již před 7. hodinou se motoráček vydává na svou cestu přes Lichkov do Wrocławi. Kvůli plnému nákladnímu uzlu stanice Kamieniec Ząbkowicki jsme nuceni tento vynechat a jedeme přímo na hlavní nádraží Wrocław Główny, kam přijíždíme na úplně poslední krajní kolej za halou. Po krátké přestávce vyrážíme na hlavní program. Nejdříve jedeme do stanice Wrocław-Brochów, kterou celou objíždíme a po úvrati jedeme spojkou do stanice Smardzów Wrocławski, která leží na trati, odkud jsem do Wrocławi přijeli. Opět úvrať a vracíme se Brochówa po koleji pro opačný směr. Nyní vyrazíme po jižním nákladním obchvatu do stanice Wrocław Kuźniki, a protože má jižní nákladní obchvat 3 koleje, pojedeme ještě zpět a znovu po třetí koleji, tentokrát do stanice Wrocław Popowice. Dvojitou úvratí přes nákladní stanici Wrocław Gądów dojíždíme do stanice Wrocław Nadodrze, kde si uděláme krátkou odpočinkovou a nákupní pauzu. Po dvojitém křižování vyrážíme přes Dolní Odru i Starou Odru do stanice Wrocław Osobowice a hned zpět po druhé koleji, abychom si projeli i druhý most pro opačný směr. A to už se pomalu chystáme vyjet ven z Wrocławi, nejprve projedeme ještě jednou stanici Wrocław Gądów, ale tentokrát pokračujeme západním okruhem a přes stanici Wrocław Zachodni vyjíždíme směr Wałbrzych. Po uzlu Wroclaw jsme najezdili úctyhodných 102 km šotoušení. Stanici Wałbrzych Główny objedeme nákladním ranžírem a motoráček opouštíme ve stanici Boguszów Gorce. Přestupujeme na přistavený autobus NAD KŽC, protože kvůli výluce nemůže motorák dojet do Meziměstí a Broumova přes Mieroszów, ale musí ji objet přes Královec, Trutnov a Teplice nad Metují, což znamená příjezd o 4 hodiny později na ubytování a do hotelu, než je zdrávo a účastníkům zájezdu jsme chtěli dopřát večerní pivo i teplou večeři, proto ona služba v podobě přistaveného autobusu KŽC. Bohužel autobus sotva dojel do Meziměstí kvůli poruše spojky – je to neuvěřitelné, po odjezdu z Polska postupně odešly oba dva spojkové válce a Bohouš, který autobus řídil, měl co dělat, aby dokázal vůbec vozidlo dotáhnout na území ČR, aby dokázal řadit a dojet, a tak rychle řešíme náhradní dopravu do Broumova a Janoviček, kde máme dnes spát. Vlak jede prakticky hned, což byla náhoda a štěstí současně až na velmi silný jarní déšť, a z Broumova objednáváme jeden „taxi-pendl“. Ten se však stačí otočit pouze dvakrát, když je autobus provizorně zprovozněn díky zlatým ručičkám „starých machrů – autobusáků -mechaniků“ místního ČSAD Broumov a tak zbytek skupiny jede do Janoviček opět autobusem KŽC, který ovšem je bez spojky a řidič dokáže jezdit bez spojky! Jde ale o velmi krizové a nouzové řešení.

Nedělní ráno je ve znamení nástupu na přistavený autobus KŽC, který stále nemá spojku a ochotný řidič (na jízdu bez spojky si Bohouš opravdu netroufá, protože to neumí) dělá pendl do Janoviček a odváží skupinu do Broumova a přestup na motorák. Autobus zůstal v ČSAD v Broumově a byla objednána oprava rozpadlé spojky. Vlak dojede do Meziměstí, vrátí se za výhybku č. 1 a projede očekávanou spojku mimo stanici Meziměstí a přes Náchod, dvojitou úvrať ve Václavicích a Starkoči jede projet nepoužívanou trať Smiřice – Hněvčeves. Pak přes Hořice a Ostroměř se vydá ještě na jeden zlatý hřeb programu, a to lokálku Chlumec nad Cidlinou – Křinec, kde jsou v plánu fotozastávky v Dymokurech a před vjezdovým mechanickým návěstidlem odb. Obora. Do Nymburka přijíždíme s náskokem 3 minut, a tak je možné stihnout osobní vlaky i rychlíky na všechny směry. Výstupní stanicí motoráku je pražská Vysočanská stanice.

Zdařila akce ukázala spolupráci KŽC, KD (Koleje Dolnośląskie) a Leo Expresu, a protože jsme neprojeli ještě všechny spojky a tratě v uzlu Wrocław, můžeme doufat, že jsme tam nebyli naposledy. Dvě spojky z programu vypadly. A „další Polsko“ si dáme naší 810 z hranic z Tlumaczowa do Sciniawky Sredni, což je již fyzicky možné.

Foto: Ing. et Mgr. Pavel Knížák