Posázavský motoráček

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy až do Čerčan a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 1. listopadu. Soupravu vlaku tvoří elegantní osobní vozy Bix ze 60. let tažené variantně motorovou lokomotivou ř. T 458.1 "hektor" nebo motorovým vozem ř. M 286.1 "krokodýl", případně motorovým vozem ř. M 262.0 "kredenc".

Kapacita vlaku je přibližně 120 míst k sezení a 5 míst pro jízdní kola. Kola, kočárky a zavazadla se přepravují v zavazadlovém oddíle motorového vozu nebo ve vyhrazených místech v osobních vozech.

Popis trasy

S Posázavským motoráčkem vyrazíte z Prahy hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka a pojedete po trati Posázavského pacifiku, budete stoupat malebným údolím řeky Vltavy přes Vrané nad Vltavou, Davli a dále po 42 m vysokém kamenném viaduktu nad Žampachem do Jílového, Týnce nad Sázavou až dojedete do Čerčan.

Z historie tratě

Posázavským pacifikem se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. V Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví. Největší slávy Posázavský pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů, protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský pacifik“. Dolní úsek z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn dne 1. května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena, bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé. Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898 - 1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m.

V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických cílů (muzeum zlata a trampinku v Jílovém u Prahy, pivovar Kácov) a tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).

Jízdní řád


  

Ceník

Ve vlacích platí Tarif Pražské integrované dopravy (více na www.ropid.cz) a Tarif dopravce KŽC Doprava, s.r.o. (viz Tarif pro veřejnou drážní osobní dopravu ve vlacích KŽC Doprava, s.r.o.). Uznávány jsou též jízdní doklady Českých drah (s výjimkou zaměstnaneckých a mezinárodních jízdenek).

Příklady cen jízdného: 

Praha hl.n. - Petrov u Prahy: 46,- Kč / 18,- Kč při použití předplatného kuponu pro Prahu ("tramvajenky")
Praha-Braník - Jílové u Prahy: 40,- Kč / 24,- Kč 
při použití předplatného kuponu pro Prahu ("tramvajenky")

Jízdní kolo bez ohledu na délku cesty: 16 Kč (ve specifických případech 40 Kč).

Jízdenky zakoupíte v pokladnách Českých drah, v mobilní aplikaci PID Lítačka nebo u průvodčího ve vlaku bez přirážky. Ve vlaku nelze platit platební kartou.

Zajímavosti na trase

Pikovická jehla

Pikovická jehla je štíhlá skalní věž ve svahu vysoko nad řekou Sázavou, asi 4 km východně od soutoku řeky Sázavy s Vltavou. Skalní věž je vysoká 20 m a na jejím vrcholku je dřevěný kříž.

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě.

Vojensko-technické muzeum Lešany

Mezi obcemi Krhanice a Lešany u Týnce nad Sázavou, v prostoru bývalých dělostřeleckých kasáren, se od roku 1996 nachází expozice Vojenského technického muzea Vojenského historického ústavu Praha.

Regionální muzeum Jílové u Prahy

O vznik muzea se zasloužil jílovský občan, Leopold Čihák, který městu v roce 1891 nabídl svoji vlastní sbírku. Ta obsahovala několik stovek listin, map a trojrozměrných předmětů.

Hrad a muzeum Týnec nad Sázavou

Hrad je nejvýraznějším bodem města Týnce nad Sázavou na levém břehu řeky Sázavy. Rotunda hradu je románského slohu, zatímco kamenná věž je postavena ve slohu gotickém.

Zámek Vysoká Lhota

Zámek se nachází v blízkosti žel. zastávky Pyšely a nachází se v něm muzeum kočárů a povozů, sedel a postrojů. Dále si zde prohlédnete sklepení z 11. století s dobovou mučírnou a dozvíte se o historii sídla.

Partneři

 

Aktuality

Nový pár vlaků T1 jako přípoj od cyklovlaku T2

Kde to je?

Bezdězák potkal strom

Podřipák stále v oblibě

Hektor po 2 letech v provozu

749-006 po renovaci

Rekreáky vyjely, počasí stálo za nic.

Rekreační vlaky vyjedou 23.5.!

Satalická křižování

749-259 po větší dílenské opravě

Archiv aktualit:
2020     2016     2012
2019     2015     2011
2018     2014     2010
2017     2013     2009