Ohlednutí za Dovolenou s motoráčkem 2016

5.10.2016 Košice

Retrosouprava KŽC dobyla nejen již dříve zmíněný Lupków, ale i uzel Čierna nad Tisou či Maťovce. Jízda na státní hranici po normálním rozchodu patřila stejně jako dojetí z Medzilaborců do Lupkówa k highlitům letošní Dovolené s motoráčkem 2016. Neméně poutavým zážitkem byly fotozastávky na mostech v Hanušovcích nad Toplou či pod Kapušanským hradem. Zajímavá souprava lákala velké množství fotografů.

Z důvodu stále probíhající a vlekoucí se generální opravy m.v. 851-008, který měl být na populární Dovolenou s motoráčkem 2016 již nasazen, vyjela letos náhradní souprava ve složení T 478.2065 + B + A. Nicméně účastníků zájezdu bylo 50, takže velká souprava de facto nabídla všem lepší pohodlí a komfort.

Program letošní dovolené byl zaměřen na východní Slovensko, zejména na projetí tratí bez veřejné osobní dopravy, na spojky v uzlu Košice, na spojku mimo Bánovce nad Ondavou. Zpestření pro všechny bylo i to, že jsme si „odskočili“ podívat se a projet tzv. Podkarpatský semmering (Užocký průsmyk) či pěšky překonali Kremenec a Velkou a Malou Ravku a došli do Cisny, kde jsme si zvláštním vlakem projeli úzkokolejku v rozsahu provozuschopné sítě Bieszadské kolejky lesné. Taktéž nechybělo projetí trati TEŽ z Popradu-Tater do Popradu-depa TEŽ.

Bohužel došlo k vážné poruše turbodmychadla modré zamráči (pozorní strojvedoucí KŽC zabránili požáru na lokomotivě) a tak si KŽC pronajal u ŽSCS operativně náhradní stroj, kterým sám přepravil neschopnou lokomotivu z Čierné nad Tisou do Čadci. Půjčili jsme si 742-386, která dostala zejména na štrbské rampě pořádně zabrat. Pro neschopnou soupravu pak do Čadce přijela T 478.1215 a odtáhla vlak do Prahy včetně závleku na Letiště Mošnov a projetí trianglu. Lokomotiva T 478.2065 se podrobila následně opravě a nyní je již znovu provozuschopná.

Fotoreportáž k článku ukazuje na nejzajímavější místa slovenského východu, kde pečlivě udržovaná souprava KŽC budila zaslouženou pozornost.

Foto: 535