KŽC jezdí se svými motoráčky i v zahraničí

18.6.2013 Praha

Není nezajímavé poohlédnout se po historii zájezdů nostalgických nebo výletních vlaků do zahraničí realizované v posledních 10 letech. Počinem provozování drážní dopravy vlastními vozidly v zahraničí je KŽC tak trochu průkopníkem tohoto provozu. Ne vždy je to lehké, snadné a přímočaré. Nicméně ti, kteří něco dělají a umí, na rozdíl od těch, kteří kritizují a diskutují na diskusních fórech, o tom vědí své. Jak KŽC, tak spolupracující subjekty z roku 2004, jako např. Posázavský Padifik nebo Společnost železniční výtopna Jaroměř, si jistě rádi vzpomenou na to, jak ten čas rychle letí a jak KŽC tenkrát prolomilo ledy při zajištění jízdy na PLK PKP.

Polsko:

V roce 2004 vyjel KŽC na výletní okruh podél česko-polských hranic. Jednalo se o akci Dovolená s motoráčkem 2004. V době, kdy KŽC ještě nevlastnil vlastní vozidla, najal si soupravu u Posázavského pacifiku a dopravce si zajistil u Jaroměřáků. Cesta vedla ze Zawidowa přes Mikulowu do Jelení Hory, dále do Walbrzychu, Klodzka, Nisy a přes Glucholazy zpět do ČR. Nasazeno bylo vozidlo 830-045 s přípojným vozem Bix. Retrosnímky z roku 2004 vám přiblíží ve fotoreportáži, jak vypadala jízda ještě v době, kdy hranice střežili pohraničníci a zejména v „tuhém Polsku“ rozhodně nešlo o kontroly jen formální.

Rakousko:

V roce 2010 jsme vypravili Dovolenou s motoráčkem a leitmotivem byla jízda po „zrušené trati“ podél česko-rakkouských hranic z Břeclavě do Znojma. Cesta vedla z Hohenau přes Mistelbach do Retzu a Znojma. Prohlédněte si nezapomenutelné snímky ve fotoreportáži. Na výkon jsme nasadili solo m.v. 830-056.

Německo:

V roce 2012 jsme pozvedli „hozenou rukavici“ a obnovili z části kdysi zajímavou akci Česko-saský železniční festival. Akce Česko-saský železniční festival bohužel zašel na úbytě v důsledku nezájmu lidí z doby jejího vzniku. Při výročí 100 let saských úzkokolejek a 115 let dráhy přes Vejprty do Chemnitz jsme si řekli, že se musíme pokusit situaci změnit a zapojit se za českou stranu do věci. Němci přijali s pochopením a radostí skutečnosti, že jsme nabídli „vyplnění díry na trhu“ a šli čelem spoluorganizovat tento železniční festival v Cranzahlu. Z Prahy do Cranzahlu a zpět jel protokolární vlak ve složení 830-056 + Bixovna. Prohlédněte si vzpomínkové fotografie.

Dále jsme v roce 2011 projeli z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu, kde jsme nasadili vozidlo 830-124 na svatební zákazníka z nejsevernějšího koutu ČR. Vozidlo budilo zaslouženou pozornost.

Slovensko:

V roce 2013 pořádáme populární Dovolenou s motoráčkem na Slovensko. Opět využijeme m.v. 830-056, který je svoji historickou hodnotou nejcennějším provozuschopný exponátem. M.v. druhé série totiž dnes v ČR nikdo pravidelně neprovozuje krom vozidel NTM nebo ČD, DHV Lužná. Pojede se na dovolenou na Čierny Balog; cestou tam i zpět projedeme x-zrušených tratí, resp. tratí bez pravidelného provozu.

Když bilancujeme naše provozní aktivity v blízkém zahraničí, je vidět, že jde o zajímavý subsegment trhu v oblasti provozování zvláštních vlaků. Budeme se snažit i v budoucnu nezklamat očekávání veřejnosti vkládaná do činnosti KŽC.

Foto: 330