MBix 020 557-5 - Bixeum

Čtyřnápravový přípojný vůz řady Bix byl vyroben v roce 1965 a je jedním z mála zachovaných zástupců II. výrobní série této řady. Svého času to byl velice rozšířený, univerzální vlečňák v regionální i v celostátní dopravě. Vůz nesl původně označení Balm 05-0796, poté 70 28-05 557, později Bix 557 a v nedávné době 020.557-5. Po celý svůj život působil na Slovensku v depu Trenčianská Teplá. V roce 2006 si našel cestu ke KŽC Doprava a tím se vyhnul sešrotování. Pět let, až do roku 2011, příležitostně posiloval některé výkony nostalgické vozby dopravce KŽC Doprava a pohyboval se po celém území České republiky. V roce 2011 byl přistaven k dílenské opravě, která zahrnovala úpravu vozu na mobilní muzejní expozici historie železniční dopravy na Podřipsku a ve Středohoří.

Bixeum je zlidovělé označení pro muzejní vagón KŽC, který vznikl adaptací osobního přívěsného vozu řady 020 (Balm-k, Bix). Slovo vzniklo složením zkratky Bix, která se pro tyto vozy v 80. letech používala, s pojmem muzeum historie železniční dopravy na Podřipsku. 

Tyto dodnes nadčasově a vzdušně působící, čtyřnápravové podvozkové vozy lehké stavby byly v počtu celkem 710 kusů dodávány pro ČSD od konce 50. do konce 60. let za účelem vyřešení neutěšené situace v oblasti přípojných vozů za tehdy ještě nové motorové vozy řad M 262.0. K těm sice svým vzhledem jakoby nepatřily, ale jelikož se ke „dvaašedesátkám“ odpovídající vozy nikdy nevyráběly, tak se za léta provozu tato kombinace stala dobře známou klasikou československých motorových souprav.

Mezi typické vlastností těchto elegantně oblých vagónů patří velmi měkké, dvojité odpružení, kterému napomáhá i nepříliš tuhý hlavní rám. Způsob „vznášení se“ vozu na kolejích je ryze specifický a díky němu se „Bixy“ staly oblíbené u železničních nadšenců i u běžných cestujících. Rovněž za zdařilou je možné označit koncepci čel vozu, která svojí panoramatičností umožňují intenzivní prožitky z jízdy při nerušeném pozorování ubíhající krajiny a trati. Do dnešní doby se těchto elegánů našich vedlejších tratí dochovalo již jen velmi malé množství. Jedním z nich je náš vůz, inventárně značený jako 020.557-5, též Bix 557, původně Balm 5-0796, event. 70 28-05 557, pracovně MBix. Byl vyroben v roce 1965 a po dlouhých létech služby na Slovensku, ve stavu depa Trenčianská Teplá, byl v roce 2006 odkoupen svým současným vlastníkem a pět let byl nasazován na osobních vlacích dopravce KŽC Doprava s.r.o., zejména v oblasti Posázaví. Začátkem roku 2012 byl přistaven k přestavbě na mobilní expozici historie železnice na podřipsku, což se záhy úspěšně podařilo.

Dnes je vůz k dispozici pro nostalgickou železniční vozbu v oblasti Podřipska a Českého středohoří. Jeho expozice je zaměřena především na historii zdejší železniční dopravy. Bixeum nabízí návštěvníkům svou expozicí mnoho poznatků a koncepcí svého interiéru i možnost chvilkového odpočinku v zajímavém prostředí osobního vagónu vedlejších tratí, ze kterého dýchá historie. Na Podřipsku můžeme obdivovat řadu malebných lokálek, které se v tomto půvabném kraji Praotce Čecha dodnes dochovaly, a rozprostírají se v něm jako stříbřitá pavučina. Je nesporné, že nádherně splývají s okolní přírodou a jednoduše sem patří. Jejich historie je delší, než 100 let. Většina z nich i dnes slouží účelu, pro který byly našimi předky vybudovány, ale najdou se i takové, na nichž se v současnosti státní instituce pokoušejí provoz pravidelných vlaků omezovat. Národní dopravce České dráhy již musel opustit úsek Libochovice – Račiněves. Proto má Bixeum právě zde za úkol lidem ukázat, kolik úsilí a práce se muselo pro vybudování sítě zdejší lokálek vynaložit, a jak dobře nám mohou sloužit i dnes. Jaká by byla škoda nechat tuto síť vytrhat nebo ji jen nechat ležet ladem.

Ve voze najdete vystaveny exponáty a obrazové dokumenty, které připomínají železniční provoz na Podřipsku v běhu minulých desetiletí.