M 262.056 / 830.056-8

Motorový vůz byl vyroben v roce 1952 jako jeden z prvních kusů II. výrobní série v závodě Vagónka Tatra Studénka-Butovice, n. p. Většinu svého provozního života strávil v depu Šumperk, kde byl dislokován nepřetržitě od roku 1969 do roku 1994, v šedesátých letech jezdil ale například i pod depem Veselí nad Moravou. V průběhu roku 1994 byl stroj předán ze Šumperka do Krnova, zde byl v provozu do roku 1997, kdy byl odstaven, zrušen a odprodán soukromému zájemci. Tím byla společnost Lokotrans, která vozidlo pronajala dopravci Viamont.  V roce 2003 Lokotrans prodal vůz na Slovensko, konkrétně dopravci BRKS, který zajišťoval dopravu na tratích s původně zastaveným provozem v okolí Bratislavy. V roce 2007, již jako neprovozní stroj s vážnou závadou na spalovacím motoru, odkoupila vozidlo od BRKS společnost KŽC Doprava a nechala provést jeho opravu, a to nejprve v závodě Olpas Moravia se zaměřením na lak, následně v podniku Pars Nova, kde proběhla generální oprava motoru 12V170DR. Vozidlo bylo na jaře 2009 zprovozněno a v polomáčeném nátěru s označením M 262.056 se za dobu svého působení u nového majitele v rámci různých akcí podívalo nejen takřka do všech koutů republiky, ale i za hranice. Vozidlo bývá jako reprezentativní často nasazováno na jízdy typu Víkend či Dovolená s motoráčkem, v roce 2010 tak jezdilo po tratích v severním Rakousku, v letech 2013 a 2014 vezlo účastníky Dovolené s motoráčkem na Slovensku. Vzhledem ke své unikátnosti je však stroj spíše šetřen a většinu roku odpočívá v krytém stání. V průběhu letní sezóny je možnost se s ním setkat obvykle na tratích Podlipanska.