M 131.1302 / 801.302-1

Motorový vůz, přezdívaný „hurvínek“, byl vyroben ve Studénce v roce 1951. Většinu svého provozního života strávil na jihomoravských lokálních tratích – do roku 1977 sloužil v depu Veselí nad Moravou, kde byl v březnu tohoto roku pro závady odstaven na více než dva roky z provozu a následně předán do Břeclavi. Teprve v listopadu 1979 prošel v břeclavském depu střední opravou. Poté toho ale pod křídly ČSD již příliš nenajezdil. Z Břeclavi byl v roce 1980 předán do depa Brno dolní, kde měl poslední výkony v lednu 1981 a následně zde byl odstaven až do roku 1982. V květnu tohoto roku byl vůz odprodán Agrochemickému podniku Svitavy jako hnací vozidlo pro posun v provozu Cerekvice nad Loučnou, kde ale využíván nebyl. V areálu bývalého cukrovaru byl jen odstaven a následoval přesun do provozu Městečko Trnávka, kde stroj vydržel až do roku 1993. Poté se coby uvažované muzejní vozidlo dostal do soukromých rukou a postupně byl deponován v LD Kralupy nad Vltavou a výtopně ve Zlonicích, kde na něm probíhaly opravné práce různého charakteru, a od roku 1996 byl na dlouhá léta deponován v Mostě. V roce 2005 stroj odkoupilo jako neprovozní KŽC a předalo jej do opravy společnosti Olpas Moravia, s.r.o., kde se „hurvínek“ dočkal celkové renovace a obdržel historický lak. Oprava byla dokončena v roce 2007 a od té doby bylo vozidlo nasazováno na výkony ve středních Čechách, v roce 2011 se pak přesunulo do severních Čech, kde zajišťuje každoročně vozbu Kamenického motoráčku na muzejní trati mezi Českou Kamenicí a Kamenickým Šenovem. Příležitostně zajíždí i do Liberce na Lužickém motoráčku a vůz lze vídat i při jiných zvláštních objednaných jízdách zejména na severu republiky. V roce 2014 byly na vozidle Českou Lokomotivkou v Nymburce provedeny další větší dílenské opravy a byl obnoven lak, který již nebyl v nejlepším stavu. Po provozní sezóně 2014 byl stroj přistaven k zatím poslední opravě převodovky a spalovacího motoru.

Motorový vůz M 131.1302 "Hurvínek" byl opraven z Programu č. 127 64 Ministerstva dopravy - Podpora obnovy historických železničních kolejových vozidel. Oprava historického motorového vozidla M 131.1302 zahrnovala zejména opravu spalovacího motoru Tatra T 301 a mechanické převodovky Mylius. Ministerstvo dopravy přispělo 40% podílem financování.