Posázavský motoráček

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy až do Čerčan a zpět. Vlak jede z Prahy každou sobotu od 1. 7. do 2. 9. Zpět z Čerčan jede každou neděli od 2. 7. do 3. 9. Ve dnech 16. 4., 27. 5., 8. 7. a 19. 8. 2017 pokračuje z Čerčan až do Kácova a zpět.

Popis trasy

S Posázavským motoráčkem vyrazíte ráno z Prahy hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka a pojedete po trati Posázavského pacifiku, budete stoupat malebným údolím řeky Vltavy přes Vrané nad Vltavou, Davli a dále po 43 m vysokém kamenném viaduktu nad Žampachem do Jílového až dojedete do Čerčan. Ve dnech 16. 4., 27. 5., 8. 7. a 19. 8. 2017 vlak pokračuje podél řeky Sázavy přes město Sázava, kde se nachází klášter, okolo hradu Český Šternberk až do Kácova, kde můžete navštívit minipivovar Hubertus.

Ve vlaku je řazen barový vůz BIXOVNA, který nabízí teplé a studené nápoje, točené Postřižinské pivo a drobné občerstvení ve formě studeného bufetu.

 

POSÁZAVSKÝM PACIFIKEM se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. Kolejovou úvratí v Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví. Největší slávy Posázavský Pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů, protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský Pacifik“. Dolní úsek z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského Pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn 1. května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé. Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898 - 1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m. V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických cílů (muzeum zlata a trampinku v Jílovém u Prahy, pivovar Kácov) a tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).

Jízdní řád

Ceník

Tarifní pásmo (km) Základní jízdné Zlevněné jízdné
01-06 25,- Kč 15,- Kč
07-13 30,- Kč 20,- Kč
14-25 40,- Kč 25,- Kč
26-40 50,- Kč 30,- Kč
41-55 75,- Kč 40,- Kč
56-70 100,- Kč 50,- Kč
71-85 125,- Kč 65,- Kč
86-100 150,- Kč 75,- Kč
101-120 175,- Kč 90,- Kč

Přepravné: za psa, zavazadlo 25,- Kč, za kolo 50,- Kč

Zajímavosti na trase

Pikovická jehla

Pikovická jehla je štíhlá skalní věž ve svahu vysoko nad řekou Sázavou a asi 4 km východně od soutoku řeky Sázavy s Vltavou. Skalní věž je vysoká 20 m a na jejím vrcholku je dřevěný kříž.

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě.

Vojensko-technické muzeum Lešany

Mezi obcemi Krhanice a Lešany u Týnce nad Sázavou, v prostoru bývalých dělostřeleckých kasáren, se od roku 1996 nachází expozice Vojenského technického muzea Vojenského historického ústavu Praha.

Regionální muzeum Jílové u Prahy

O vznik muzea se zasloužil jílovský občan, Leopold Čihák, který městu v roce 1891 nabídl svoji vlastní sbírku. Ta obsahovala několik stovek listin, map a trojrozměrných předmětů.

Hrad Týnec nad Sázavou

Hrad Týnec nad Sázavou je nejvýraznějším bodem města Týnce nad Sázavou na levém břehu řeky Sázavy. Rotunda hradu je románského slohu, zatímco kamenná věž je postavena ve slohu gotickém.

Klášter Sázava

Klášter Sázava národní kulturní památka spravovaná Národním památkovým ústavem, územním odborným pracovištěm středních Čech v Praze a poutního místa ke sv. Prokopovi spravovaného ŘKF Sázava.

Hrad Český Šternberk

Hrad Český Šternberk založil kolem r. 1241 Zdeslav z Divišova, pojmenoval jej podle rodového erbu, zlaté osmihroté hvězdy, podle dobového zvyku poněmčovat názvy, tedy Sternberg (Stern = hvězda, Berg = hora).

Pivovar Hubertus Kácov

Kácovský pivovar patří mezi klasické pivovary, co vaří pivo z českého sladu, žateckého chmele a pramenité čisté vody, dvourmutovým způsobem vaření s hlavním kvašením na spilce a dokvášením v ležáckých sklepích.

Partneři